Lærerstuderende

Praktikbeskrivelse til lærerstuderende på Oust Mølleskolen.

Præsentation af heldagsskolen

Eleverne på Heldagsskolen er normaltbegavede børn, som aktuelt ikke kan rummes i almindelig skolesammenhæng pga. adfærdsmæssige, sociale eller psykiske vanskeligheder.

Et forløb på Oust Mølleskolen skal hjælpe med til at højne elevernes trivsel både fagligt og socialt. Fagligt vedligeholder, forbedrer og/eller indhenter vi læring i samarbejde med elev og forældre. Socialt arbejder vi på at gøre eleven klar til at kunne trives i folkeskolen, og blive i stand til at modtage undervisning i det skoletilbud der passer bedst til eleven. Vi har fokus på, at bibringe børnenes sociale kompetencer og en adfærd, så de kan begå sig i alle forpligtende fællesskaber.

Formålet er at give eleven ”et pusterum” fra klassen, hvor eleven ofte har lidt undervisningsmæssige og sociale nederlag – for derefter evt. at vende tilbage til klassen eller en anden god klasse/skole.

Heldagsskolen henvender sig til elever fra 0. til 6. klasse. Et forløb på Heldagsskolen varer normalt mellem ½ til 3 år. Eleverne er delt i 4 grupper med 4-8 elever. I gruppen arbejder såvel lærere og pædagoger i alt 4-5 medarbejdere. Gruppe 1 består af de yngste elever, herunder børn der ikke har gået i skole før opstart på Heldagsskolen. Gruppe 2, 3 og 4 sammensættes ud fra børnenes særlige behov og udfordringer.

Eleverne modtager individuel tilrettelagt specialundervisning i de fag, der passer til elevens årgang samt diverse emneundervisning. Ligeledes er der fokus på undervisning i social udvikling. Gruppe 2 er en udeskolegruppe.

Vores tilgang til børnene er ressourcefokuseret og anerkendende. Det vil sige, at vi tager udgangspunkt i det, der fungerer godt, og ikke i de begrænsninger, der kan være. Derfor er det vigtigt for os, at børnene har gode oplevelser og succeser på skolen, og at disse italesættes og anerkendes. Det er vigtigt for os, at børnene føler sig set, hørt og taget alvorligt.

Oust Mølleskolen arbejder i små teams, hvor lærere og pædagoger i fællesskab sætter ind for at styrke børnenes læring og trivsel. Der er et team på 4 medarbejdere tilknyttet hver elevgruppe, som sikrer det tætte samarbejde omkring børnenes trivsel og udvikling.

Undervisning

På Oust Mølleskolen arbejder vi ud fra Undervisningsministeriets retningslinjer, vedr. folkeskolens fag, (antal af undervisningstimer), ferie og helligdage, mm.

Vi opfylder de samme krav, som den almene folkeskole. Undervisningen er primært tilrettelagt i små grupper, der tilgodeser det enkelte barns forudsætninger og behov. Derudover er der fællesundervisning, hvor børnene øves i at modtage undervisning i en større sammenhæng. Den lille størrelse på grupperne gør, at atmosfæren på skolen er tryg og hyggelig. 

På Oust Mølleskolen er vi fleksible idet vi langt hen ad vejen tilrettelægger undervisningen i forhold til vores elevers kompetencer.
Når vi f.eks. har emne og projektuger, inddrager vi de faglige komponenter i mange forskellige fag, både humanistiske, naturvidenskabelige samt praktiske/musiske fag.

Vi arbejder blandt andet med en række online læringsportaler, for derigennem at skabe en bedre variation i undervisningen.

Alle grupper på Oust Mølleskolen har socialfag, hvor eleverne trænes i sociale færdigheder.

Eleverne støttes i at udvikle en selvindsigt ift. egne og andres grænser, og der er fokus på at udvikle sociale redskaber hos børnene til at kunne mestre konflikter, og svære sociale situationer.

Eleverne har individuelle sociale og faglige mål, som personalet følger op på sammen med eleverne. Skolens hverdag er bygget op med faste rammer, tydelighed og forudsigelighed.

Lejrskole

1 til 2 gange om året arrangerer hver gruppe lejrture. Turene er en stor oplevelse for både børn og voksne.

Mål

I undervisningen arbejder vi ud fra elevernes interesser og kompetencer. Formiddagens undervisning afsluttes med at vi inddrager vores elever i en evaluering, hvor vi igennem samtale og dialog i fællesskab gennemgår undervisningen og om vore elever selv vurderer, at de har opfyldt det på forhånd stillede mål.

Det bør understreges, at elevernes mening og vurdering respekteres og værdsættes ligeså højt som personalets.
Der er god læring i, at vi accepterer hinandens forskelligheder.

Familiesamarbejde

Den vigtigste samarbejdspartner er forældrene, da de kender deres børn bedst. Et tæt familiesamarbejde er nødvendig for at barnet og familien får det optimale udbytte ud af opholdet på skolen.

Samarbejdet med skolen indeholder forskellige tiltag: forældreformiddage, temasnakke i gruppen, undervisning af eget og evt. andres børn, familiesamtaler med og uden barn, uforpligtende snak med andre forældre og personalet, fælles foredrag om diverse emner, aktiviteter/ture med gruppen mm.

Det er vigtigt, at forældrene har lyst til at komme på skolen og føler at de har fået noget med hjem, når de går.

Udover det tætte samarbejde i skoledagene inddrages forældrene i skolens liv. F.eks. er forældrene en uvurderlig hjælp til at afvikle den årlige Oust Mølle Rock for 5000 børn fra skoler i Randers Kommune.Hvad kan forældrene forvente af Heldagsskolen

Ved opstart tildeles eleven og familien en primær kontaktperson fra gruppen, som varetager kontakten i dagligdagen.
Kontaktpersonen er ansvarlig for, at samarbejdet har et seriøst og vedkommende indhold, samt at samarbejdet foregår i en åben og konstruktiv tone.
Kontaktpersonen vil også tage svære og udfordrende emner op omkring barnet og familien.

Heldagsskolens forventninger til samarbejdet med forældrene

Det forventes at forældrene og evt. stedforældre, bedsteforældre osv. Involverer sig i elevens skolegang og indgår i et åbent og konstruktivt samarbejde.
Et godt samarbejde gør det lettere at afdække elevens behov – både fagligt og socialt.


Det forventes, at forældrene én gang om ugen deltager i en forældreformiddag og aktivt deltager i de fælles oplæg/diskussioner, der kan være.
Hvis dette, af arbejdsmæssige grunde ikke er muligt, skal forældre og kontaktpersonen aftale, hvorledes den ugentlige kontakt så skal foregå en anden dag, telefonisk eller lignende.

Familieskolen

Familieskolen er en enhed som er tilknyttet Oust Mølleskolen. Som lærerstuderende, er man efter aftale, velkommen til at besøge familieskolen, men praktikforløbet, foregår på heldagsskolen.

Formålet med at gå i familieskolen er fortsat inklusion af barnet i klassen og bevare barnets tilknytning til distriktsskolen bl.a. ved at barnet går 2-3 dage i Familieskolen med sine forældre og de resterende dage følger undervisningen i hjemklassen.

Familieskolen er for børn i 0.-6. klasse, der er forskellige grunde ikke trives i skolen. Formålet med forløbet er, at få skabt de forandringer der skal til, for at barnet kan trives fuld tid i sin egen klasse.

Der skal skabes et samarbejde mellem barnet, forældrene, Familieskolen, barnets egne lærere/pædagoger og de øvrige familier i Familieskolen. Barnet kommer med forældrene i Familieskolen 2-3 dage om ugen fra kl. 8.10-13.30 på de øvrige skoledage er barnet i sin hjemklasse.

Et forløb på Familieskolen varer som udgangspunkt 16 uger, men kan fortsætte så længe det giver mening og udvikling. Der er tilknyttet 4 medarbejdere og op til 12 familier af gangen.

Baggrunden for familieskoletanken og Marlborough-metoden

Familieskoletanken opstod i England i starten af 1980´erne. Neil Dawson og Brenda McHugh arbejdede i Marlborough Family Service i London, hvor de erfarede, at arbejdet med forandringer i familien, kunne skabe bedre trivsel for barnet og familien som helhed. De oprettede et klasseværelsesmiljø, hvor flere familier mødtes og arbejdede sammen for at hjælpe hinanden med at skabe forandring og opnår bedre trivsel.

I 2000 startede de første familieskoler og familieklasser i Danmark og i 2009 startede Familieskolen Oust Mølle.
Familieskolen arbejder ud fra Marlborough-metoden, som med afsæt i hele familien, fokuserer på at skabe forandringer, ved at få øje på nye muligheder.

Studerende på Oust Mølleskolen

For at sikre og udvikle kvaliteten af det pædagogiske arbejde på Oust Mølleskolen, er der planlagt mødevirksomhed, som du som studerende også forventes at deltage i.
Det drejer sig om teammøder en gang ugentligt, afdelingsmøder ifølge årskalenderen. Er der aftalte pædagogiske dage eller andre arrangementer iflg. årsplanen vil de studerende ligeledes forventes at deltage.

Konflikter

Eleverne på Oust Mølleskolen er udfordrende på mange måder, hvilket betyder, at der kan opstå situationer, der kan virke voldsomme.

Vores elever kan være stærkt udfordrede i deres hverdag, det betyder, at størsteparten af skolens elever nemt bliver stressede og nogle kan som følge af dette have en lav frustrationstærskel.  Når eleven føler sig misforstået eller presset, kan nogle af vore elever have en udadreagerende adfærd. Skulle du som studerende opleve udfordrende adfærd fra en elevs side, vil dine kolleger være dig behjælpelige i situationen, ligesom de vil tale med dig om oplevelsen efterfølgende.

Idet vi ved, at vi kan have et udfordrende arbejdsmiljø, er det meget vigtigt, at du er ærlig over for dine kolleger og ikke mindst over for dig selv, når du oplever noget, du forskrækkes over, undrer dig over, eller bare ikke forstår.

Vi værdsætter at have studerende på Oust Mølleskolen, vi er åbne og interesserede over for tanker og idéer, du som studerende kan bidrage med. Vi stiller vores viden og erfaring til rådighed for studerende og forventer, at den anvendes i kombination med relevant litteratur. Vi forventer omvendt også åbenhed og nysgerrighed fra den studerendes side. Fagligt forventer vi, at du som studerende bringer dine kompetencer og interesseområder i spil, at du møder velforberedt til både undervisning, møder og vejledning. Det betyder, at du har forberedt din undervisning ud fra de aftaler, du har lavet med din praktiklærer. Vi forventer ligeledes, at du kan bruge din undervisningserfaring, vejledning, respons og anden læring i forbindelse med praktikken i din praktikprøve.

Den studerende deltager i udvalgte møder med forældrene. I hvor høj grad, studerende involveres i forældresamarbejde, vil dog afhænge af hvilke elever, der er tale om.

Arbejdsplanen

Du vil i din praktik være tilknyttet en tværfagligt gruppe bestående af 2 lærere og 2 pædagoger.
Vi forventer at du har en arbejdsmængde svarende til en 37 timers arbejdsuge i praktikperioden inklusiv fælles og individuel forberedelse, studietid og udarbejdelse af din portfolio med refleksioner over undervisning, vejledning og andet.
Vi forventer, at du har i omegnen af 14 timers undervisning om uge, en del af de 14 timer vil være observationer. Din forberedelse vil fylde mere end en uddannet lærers, du kan således regne med 1 times forberedelse, som er 2 x 1,5 time om ugen og et teammøde, der ligger tirsdage kl. 15.30-17.00.
Den øvrige mødetid vil ligge i tidsrummet 8.00-15.30. Den konkrete arbejdsplan lægges i samarbejde med din praktiklærer.

Vi forventer, at du deltager i de møder, din praktiklærer deltager i, det kunne være skole/hjem samtaler, netværksmøder oa.
Når du begynder, gennemgår din praktiklærer skolens aktivitetskalender med dig, da ikke alle møder er fastlagt på forhånd.
Som studerende kan du selv vælge tid og sted for din individuelle forberedelse, det er dog vigtigt, at du orienterer din gruppe om hvor du er hvornår.

Kompetencemålene

Idet eleverne på Oust Mølleskolen er meget forskellige og arbejdet planlægges med et individuelt udgangspunkt, vil arbejdet med kompetencemålene folde sig forskelligt ud. Arbejdet med de enkelte færdigheds- og vidensmål vil således ses i sammenhæng med, hvilke elever der er tale om.
Det er derfor nødvendigt, at skabelonen for kompetencemålene er et gennemgående tema til vejledningen. Dog kan der overordnet være tale om nedenstående.

Klasseledelse

Det er en forudsætning, at du som lærerstuderende er i stand til at være en tydelig leder. Det er vigtigt, at der er klasseledelse indover, også selvom ”klassen” kun består af to elever, da eleverne tit og ofte ikke selv formår at sætte grænser.

På Oust Mølleskolen skal der også være klasseledelse i elevernes pauser, frokostsituationer og ved uro og konflikter, her er det vigtigt, at du er synlig og formår at tage ledelsen.
Mange af de sidstnævnte situationer opstår ofte pludseligt og uden noget forudgående varsel.

Relationsarbejde

Relationsarbejdet på Oust Mølleskolen foregår i høj grad i forhold til forældrene, idet arbejdet med eleverne skal tænkes i en helhedsorienteret tilgang, vi har derfor en forventning om, at du som lærerstuderende indgår respektfuldt i dette samarbejde.

Derudover forventer vi, at du formår at skabe tillidsfulde relationer til eleverne med afsæt i deres forudsætninger. 

Didaktik

At du som lærerstuderende kan planlægge og tilrettelægge et fagligt undervisningsforløb i dit linjefag.

Samtidig skal du være i stand til at differentiere og tilpasse undervisningen, så hver enkelt elev bliver udfordret, hvilket vil sige, at du skal differentiere så du rammer de forskellige niveauer,
som vores elever befinder sig på, også selvom der er tale om elever på samme klassetrin.

Vejledning

Som studerende kan du forvente en åben, engageret og faglig kompetence praktiklærer i din praktik på Oust Mølleskolen.

Der planlægges med 1 vejledningstime i gennemsnit.

Vejlederen er din primære samarbejdspartner i forhold til din praktik, men du vil komme til at samarbejde med den gruppe du er tilknyttet.

Ved praktikkens start aftales rammer for vejledningen med din praktiklærer. Ud fra temaer som dels du vælger og som dels er aktuelle for din praktik, aftales indholdet af vejledningstimerne løbende med din praktiklærer.

Du er ligeledes forpligtet til at orientere dine kollegaer i gruppen om dine fokusområder for praktikken. Der er praktiklærerens opgave at styre vejledningsprocessen.

Praktiklæreren vil støtte dig i at udvikle faglig identitet og handlekompetence og støtte dig i at overføre teori til praksis. Vejlederen vil i vejledningstimerne evaluere sammen med dig og ud fra spørgsmål lægge op til egne refleksioner.

Bedømmelse af praktikken

Bedømmelse af bestået/ikke bestået praktik afgøres af praktiklæreren.
Bedømmelsen gives ved afslutning af praktikken. Den studerende vil løbende i praktikforløbet af vejleder blive informeret om, hvordan han/hun klarer sig.
Hvis der er bekymringer i forhold til en eventuelt ikke bestået praktik, vil den studerende hurtigst muligt blive informeret og få yderligere hjælp via vejledning og samtaler med praktiklæreren.
Andre kunne ligeledes deltage, f.eks. skoleleder. Er det fortsat ikke muligt at bedømme den studerende bestået, kontaktes seminariet.
Det aftales herefter, hvad der skal sættes i værk. 

Prøveafholdelse

Det er den studerendes praktiklærer, der står for prøveafholdelsen.

Overordnet ansvar for praktikken

Det er skoleleder Charlotte Rosenberg, der er praktikansvarlig. Charlotte samarbejder med skolens administration og skolens praktikvejleder om opgaven.

Praktiklærere

Praktiklærerne vælges ud fra erfaring med skolens elever og faglige kvalifikationer, hvilket betyder, at vi ligeledes vægter ud fra det linjefag, du som studerende har, dette kombineret med ønske om aldersgruppe.

Evaluering

I den sidste vejledningstime evaluerer du og din praktiklærer praktikken.

Litteratur

Praktiklæreren vil i løbet af praktikken guide i, hvilken litteratur, der vil være relevant at læse.
For at kunne demonstrere og samtale om faglig udvikling og for at tilegne dig viden om målgruppen, forventes det, at du læser litteratur før og under praktikken.