Sorgplan

Det er vigtigt at Oust Mølleskolens sorgberedskab tager højde for børns unikke sorgreaktioner og personlighed.

Alvorlig, livstruende sygdom

Når en elev eller dens pårørende er alvorligt syg:

  • Kontaktpersonen sørger for at holde kontakt med familien i tæt dialog med ledelsen, således at både familien og medarbejderen får den støtte og hjælp der er behov for.

Når en medarbejder er alvorligt syg:

  • Den syge medarbejder inddrages i, hvem der skal varetage kontakten til vedkommende. Ambulancebrev tages i brug, hvis vedkommende ikke selv er i stand til at tage dialogen.
  • Den valgte medarbejder varetager kontakt med den syge medarbejders familie.

Ventesorg er når et menneske venter på, at én de står nær skal dø eller sygner hen på grund af svær sygdom. Det kan være i forbindelse med kræft, demens eller anden måske langvarig sygdom. Ventesorg kan opleves meget forskelligt fra person til person. Af den grund udarbejdes der en individuel “elevhandleplan”, så man sikrer sig, at nogen taler med de implicerede.

Individuel elevhandleplan

Hvad er en elevhandleplan

Det er vigtigt at Oust Mølleskolens sorgberedskab tager højde for børns unikke sorgreaktioner og personlighed. Den bedste måde at gøre dette på, er at samarbejde med eleven og elevens forældre om, hvilke støttetiltag der er brug for. Elevhandleplanen skal sættes i værk, så snart skolen bliver opmærksom på livstruende sygdom eller et dødsfald i barnets familie.

 

Punkter til elevhandleplan (side 39 i SORG 2.0)

  • Forældresamarbejde
  • Den første dag tilbage på skolen (Aftale om tryghedsvoksen, -kammerat,  -siddeplads m.m.)
  • Ritualer( synge en sang, tænd et lys, skriv et brev til den afdøde etc)
  • Skabe faste rammer for hvad eleven må, når sorgen rammer på skolen(aftaler særregler for eleven når sorgen bliver for nærværende)
  • Planlægge fremtidige opfølgningsmøder

Grundberedskab

Når en elev mister en af sine nærmeste

Skoleleder, kontaktvoksen, lærere/pædagoger tilknyttet gruppen orienteres.

Kontakt til familien

Skoleleder /en af gruppens voksne kontakter familien:

  1. Får kendskab til hændelsesforløbet.

Der laves aftaler med familien om:

  1. hvem der skal orienteres, om hvad og hvornår.
  2. Hvornår barnet kommer i skole. 
  3. Hvordan første dag tilbage skal forløbe

De der er i sorg inkluderes i hvordan der skal hjælpes

  • Giv dem tryghed ved at være tæt på dem de helst vil - kammerat/voksen (plads osv).
  • Fokus på klassen
  • Vigtigt at tale om det, så de ikke føler sig alene og ensomme

Orientering til gruppen

  • Kort og præcis orientering til klassen.
  • Elevernes spørgsmål er afgørende for videre snak.

Orientering til øvrige forældre 

  • Orientering til gruppens øvrige forældre via Intra. 

Begravelsen

  • Kontaktvoksen / andre voksne vurderer, om man skal deltage i begravelsen.
  • Skolen sender en buket til begravelsen.
  • Såfremt kontaktvoksen ønsker at deltage i begravelsen, sørger ledelsen for vikardækning. 

Opfølgning

  • Stil spørgsmål til barnet om følelser, eks: Hvornår tænker du mest på …….?  Hvad synes du er værst?
  • Jeg er her, hvis du har brug for mig.
  • Jeg ved det godt, jeg har ikke glemt det.

 

Støtte til barnet

Husk PPR, som måske kan støtte barnet. 

Randers Kommune har et sorggruppe tilbud til børn. Undersøg hvilket tilbud.

En af eleverne fra skolen dør

  • Skoleleder orienteres som den første, dernæst kontaktvoksen, lærere/pædagoger tilknyttet gruppen.

Orientering af skolens personale

  • Skoleleder orienterer skolens personale så hurtigt som muligt. Vær ekstra opmærksom på søskende og andre, der har tæt tilknytning til barnet.

Kontakt til elevens forældre

  • Skoleleder og kontaktvoksen/ de voksne fra gruppen har den primære kontakt til forældrene.
    • Får styr på hændelsesforløbet, så der kan fortælles i grupperne.
    • Hvad kan vi/skolen gøre for jer?
    • Informerer om en mindehøjtidelighed for skolens personale og elever, der skal være på skolen dagen efter. 

Orientering til øvrige forældre og elever

  • Forældrene til de øvrige elever informeres på telefon / mundtligt om dødsfaldet, og om at elever vil blive informeret om dette i gruppen. Dette sker så vidt muligt, før eleverne orienteres i grupperne. 
  • Skoleleder sender besked på intra til de øvrige forældre. 
  • Skoleleder eller de voksne i gruppen informerer eleverne om dødsfaldet i grupperne.
  • Skoleleder/de voksne fra gruppen overvejer, om dødsfaldet skal markeres med blomster, lys eller andet på barnets bord.
    • Skal bordet blive stående i klassen?
    • Er barnet død som følge af en ulykke, kan klassen besøge stedet.
    • Vær lydhør og åben over for de spontane initiativer, der kommer.

Er eleverne bekendt med dødsfaldet kan spørges:

    • Hvor var du, da du fandt ud af, at din kammerat var død?
    • Hvordan fik du det at vide?
    • Hvad har du foretaget dig, siden du fik det at vide?

Information til eleverne

  • Italesætte, at det er ok, at der kan være forskellige måder at reagere, eller ikke at reagere på. At nogle ting kan være lidt sværere end det plejer, lektier, osv. At gamle minder/oplevelser dukker op igen. At det er vigtigt at få talt om det. 

Mindehøjtidelighed

Ledelsen står for en mindehøjtidelighed, som er for hele skolen. Den kan foregå på følgende måde:

  1. Flaget på halv
  2. En sang synges
  3. Mindeord
  4. Et minuts stilhed
  5. Flaget hejses igen

Der tages højde for, hvad der er passende i denne sammenhæng ift familien og vores skole.

Begravelsen:

Skoleleder og/eller andet personale kontakter hjemmet, for at spørge til begravelsen evt. ved et besøg. Høre om forældrenes ønske.

  • Snak med børnene om, hvordan en begravelse foregår
  • Ny skrivelse (skoleleder skriver) til forældrene på Intra. 
  • Ønsker børnene at deltage, skal det være sammen med deres forældre.
  • Skolen flager på halv.
  • Skolen sender en buket.
  • Ledelsen sørger for vikardækning, hvis kontaktvoksen eller andre tilknyttede voksne går med. Det er op til medarbejderen, om man ønsker fri resten af dagen eller om man ønsker at komme tilbage og genoptage arbejdet.
  • Evt. farvel breve fra eleverne. 

Opfølgning  

Gode ideer kan være:

  • Besøg på kirkegården.
  • Barnets bord bliver stående i klassen i et stykke tid.
  • Besøg af barnets forældre.
  • Snak med børnene om, hvordan de syntes, vi skal mindes… Evt. farvel brevet. 
  • Spørg ind til børnene og lad dem være ked af det/frustrerede (lad være med at finde løsninger), eks. på spørgsmål og hvad du skal undgå at sige:
    • Undlad “det kan jeg godt forstå” og at de skal mærke, at du synes det er synd.

Stil spørgsmål og lyt:

  • Hvornår tænker du/I mest på…..?
  • Hvad synes du/I er sværest?
  • Hvad gør dig ked af det?

Når du ikke ved hvad du skal gøre eller sige, er det dét du skal sige eller gøre. 

Problem, dilemma, vilkår, byrde

Problemer kan løses. 

Dilemma: Uanset hvad du vælger, kunne du have valgt noget andet.

Vilkår: Skilsmisse, diagnose

Byrder må bæres. Kan ikke fjernes (eks.vis sorg).

Pressen

  • I tilfælde af, at skolen kontaktes af pressen, går al udtalelse / kontakt gennem skoleleder. 

PPR

Husk evt. at trække på PPR, som måske kan støtte elever og vejlede skolen og personalet.

Hvis en elev dør i ferien

  • De første dage kører efter den almindelige sorgplan.

En fra personalet dør

Orientering til personalet

  • Skoleleder underretter den ansattes gruppe ved opringning.
  • Ledelsen fremlægger plan for dagen og orienterer om muligheden for en vikar for den ansatte, hvis en ansat har brug for det.
  • Skoleleder underretter evt. fraværende personale. 
  • Skoleleder underretter skolechefen/forvaltningen.

Undervisningsaktiviteter / Orientering til eleverne

  • Undervisningsaktiviteter genoptages. 
  • Skoleleder/gruppens voksne informerer eleverne.
  • Skoleleder skriver på Aula til elevernes forældre. 

Kontakt til familien

  • Skoleleder kontakter familien, kondolerer og spørger ind til deltagelse i bisættelse/begravelse – evt. at ledelsen kontakter igen efter 1-2 dage om dette, hvis datoen ikke er fastsat.
  • Skoleleder informerer familien om skrivelsen der sendes hjem via forældreintra om dødsfaldet.

På dagen og dagen efter

  • Skoleleder skaber senere på dagen et rum for ansatte på skolen til samtale og at være sammen.
  • Ledelse og personale mødes dagen efter kl. 7:30 i “de bløde” til kort opsamling omkring den foregående dag.

Mindehøjtidelighed

  • Ledelsen står for mindehøjtideligheden dagen efter:
    • Flaget er på halv.
    • Synges en sang. 
    • Evt. mindeord. 
    • Et minuts stilhed. 
    • Flaget hejses på hel igen. 
    • Undervisningen genoptages. 

Begravelse

  • Familiens ønske vedr. deltagelse i begravelse/bisættelse kommunikeres ud til personalet, når ledelsen har fået dette oplyst. 
  • Skolen sender en buket eller krans.
  • Alle ansatte, der har lyst til at deltage i begravelsen, har fri til det. Efterfølgende genoptages undervisningen.
  • Såfremt elever/forældre må deltage i begravelsen, indledes en dialog med forældre om ansvaret for barnet under begravelsen.
  • Skolen flager på halv til begravelse/bisættelse er slut.
  • Efter begravelse/bisættelse skal der være mulighed for at personalet kan mødes på skolen i umiddelbart forlængelse heraf.

Opfølgning

Snak med børn og kolleger om de gode minder.

Huskeliste - praktisk/konkret

  • Lys og stager, tændstikker – til grupperne og et antal til personalerum, kontorerne og forberedelseslokaler. 
  • Kleenex
  • Lys og stager til gruppen